Normen en waarden

Normen en waarden. Wat betekent dit? Onderstaand een opsomming van zaken waaraan gedacht moet worden als we het hebben over gewenst gedrag.

Spelers

• Probeer op een sportieve manier te winnen volgens de bekende en afgesproken wedstrijdregels.
  • Toon respect voor jezelf, je medespelers, tegenstanders en bovenal voor de wedstrijdleiding.
  • Aanvaard de beslissingen van de scheidsrechter en grensrechters. Ben je het ergens niet mee eens, praat daar dan na de wedstrijd op een rustige manier met hen over. Houd in gedachte dat voetbal een spel is.
  • Maak je niet schuldig aan onbehoorlijke taal, of agressieve gebaren of woorden.
  • Volg de aanwijzingen van de trainers, leiders of andere personen met een specifieke functie
  • Binnen de vereniging. Ben je het ergens niet mee eens, bespreek het dan rustig buiten de activiteiten om.
  • Reageer gepast bij een overwinning en laat je niet ontmoedigen bij een nederlaag.
  • Feliciteer de tegenstander met hun overwinning als je zelf de verliezer bent.
  • Bedank de scheidsrechter na afloop van de wedstrijd.
  • Onsportiviteit van een tegenstander kopiëren we niet. Wees de verstandigste en sportiefste.
  • Spreek je medespelers gerust aan op onsportief of ongewenst gedrag.
  • Toon respect voor alle mensen die ervoor zorgen dat jij je sport kunt uitoefenen. Het is namelijk helemaal niet vanzelfsprekend dat zij zich hier vrijwillig voor inzetten.
  • Douchen na de wedstrijd is verplicht.
  • Bedenk bij alles wat je doet dat jij wandelende reclame voor vv Meeuwenplaat bent! Zorg dat dit positieve reclame is!

Ouders/verzorgers

• Bedenk dat kinderen sporten voor hun eigen plezier.
  • Forceer een kind dat geen interesse toont nooit om deel te nemen aan een sport.
  • Stimuleer uw kind altijd om te spelen volgens de geldende regels.
  • Leer uw kind dat zowel winnen als verliezen bij de sport horen. Teleurstellingen zijn onderdeel van het leven en horen er dus bij. Balen van een nederlaag mag maar op een normale manier. Wees daarin een voorbeeld voor uw kind en dat van anderen.
  • Maak het kind nooit belachelijk en geef het geen uitbrander als het een fout heeft gemaakt of een wedstrijd heeft verloren.
  • Houd altijd in uw hoofd dat kinderen het gedrag van ouderen kopiëren. Wees een voorbeeld door ook voor de tegenstander te applaudisseren bij mooie momenten.
  • Uit nooit in het openbaar kritiek op een scheidsrechter en/of grensrechter. Houd in gedachten dat die mensen er lopen voor het plezier van uw kind.
  • Ondersteun alle pogingen om verbaal en fysiek misbruik tijdens sportactiviteiten van onze jeugd te voorkomen.
  • Erken de waarde en het belang van onze leiders en trainers. Zij steken hun tijd en kennis in de club met als doel uw kind zijn hobby te laten uitvoeren en zich hierin te kunnen verbeteren.
  • Heeft u desondanks opmerkingen of kritiek? Praat dan niet óver maar mét de betreffende personen.
  • Lever een bijdrage aan het vrijwilligerswerk bij vv Meeuwenplaat. Vele handen maken licht werk.
  • Neem uw verantwoordelijkheid voor het vervoer naar de uitwedstrijden. Regel dit onderling met de andere ouders. Dit is geen taak van de vereniging en de trainer/leider!

Trainers / leiders

• Benader de kinderen nooit negatief en maak hen nooit belachelijk als zij een fout maken of een wedstrijd verliezen.
  • Bedenk dat kinderen voor hun plezier voetballen en iets willen leren. Leer hen ook dat verliezen net zo bij de sport hoort als winnen.
  • Wees redelijk in uw verwachtingen en eisen naar het kind, de hoeveelheid energie en de interesse van de speler. Kinderen hebben meer interesses dan voetbal alleen.
  • Leer uw spelers dat de spelregels afspraken zijn waar iedereen zich aan moet houden.
  • Houd bij het bepalen van het tijdstip en van de tijdsduur van de training voldoende rekening met de leeftijd van de spelers.
  • Kweek teamspirit en leer spelers respect voor tegenstanders, spelleiding en elkaar aan.
  • Volg het advies van arts of fysiotherapeut op bij het bepalen of een geblesseerde speler wel of niet kan spelen.
  • Kinderen hebben een trainer/leider nodig die zij respecteren. Geef voldoende complimenten en lof en ontvang dat als dank op uw beurt.
  • Zorg dat na gebruik de kleedkamer netjes achterblijft.
  • Vervul een voorbeeldfunctie in gedrag, enthousiasme en sportiviteit.

Toeschouwers

• Gedraagt u zich op uw best. Toon respect, vermijd onbehoorlijk schreeuwen, schelden en beledigen van spelers, spelleiding of andere toeschouwers en toon respect voor de tegenstanders en spelleiding.
  • Veroordeel in alle gevallen het gebruik van het geweld, zowel in als buiten het veld;
  • Ruim uw eigen rommel op langs het veld, op het terras en in de kantine;
  • Steunt u uw favoriete team bij uitwedstrijden en gedraagt u zich volgens de normen en waarden van vv Meeuwenplaat. Goed voorbeeld doet goed volgen.
  • Na deze opsomming weten we dus ook welk gedrag ongewenst is. Ongewenst gedrag kan en zal leiden tot het nemen van maatregelen door de vereniging.

Klik hier voor de pdf.

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!