Historie

Op 1 juni 1961 kwamen er 5 heren bij elkaar in het huis van rinus schot in de grondelstraat. Na kort overleg werd besloten, dat zij zich gezamenlijk zouden melden in het bondsbureau van de KNVB. Te Rotterdam bij de almachtige secretaris de heer Jaap Keur.  Het waren M. Schot, B.Verschoor, C.Bosman, P.Heykoop en K. Mulder.  Na ontvangst en inschrijving bij de KNVB. Werd besloten om de heer M. (Rinus) Schot te benoemen tot de eerste voorzitter. Meeuwenplaat had al snel de eerste 100 leden, die in een nieuw tenue werden gestoken, die het bestuur met een lening had ontvangen van sporthuis v.d. Linde. Met afbetaling van fl 2,50 per week, kon je het tenue kopen. De clubkleuren waren blauw shirt-witte broek en blauwe kousen. Een eigen complex hadden we niet, de wedstrijden werden gespeeld op het complex van s.v. Hoogvliet aan de balikpapanstraat en kostten fl 15,- aan huur per wedstrijd. Er werd getraind op het landje bij de grondelstraat o.l.v. H. Snoodijk.

Het eerste kampioensschap werd behaald op 21 april 1963 in Vierpolders na een 0-2 overwinning tegen de plaatselijke club op een knollentuin, waarvoor ook nog entree moest worden betaald, toen het bestuur de v.v. Meeuwenplaat met een aantal bussen zag aankomen. Helaas moesten we een jaar later weer terug naar de derde klasse door verlies tegen Activitas in een beslissingswedstrijd.

Januari 1965 was een zeer belangrijke maand voor de v.v. Meeuwenplaat, want toen kon aan de Baarsweg ons eerste eigen complex in gebruik worden genomen. Het waren drie velden met kleedkamers en toiletten. Een aantal maanden later was er ook een kantine en kon de off. Opening plaatsvinden door de heer J. Keur van de k.n.v.b.  In 1968 promoveerde het eerste naar de tweede klasse RVB. En in 1973 zelfs naar de eerste klasse van de RVB.  De jeugdafdeling is in 10 jaar tijd ook geweldig gegroeid van 5 teams in 1961 naar 20 teams in 1971. Aan het eind van elk seizoen vonden vele toernooien plaats, ook in het buitenland.

In 1973 werd ook de nieuwe kantine geopend, een groot gebouw met veel ruimte met 6 kleedkamers aan de achterkant. Alleen de bestuurskamer voor ontvangst van gasten was te klein, die is jarenlang vervangen door een portocabin. De tijd van een tijdelijke kantine, met helaas veel pogingen tot inbraak was voorbij en het werd helemaal mooi, toen Rinus Snijders met een aantal vrijwillige medewerkers het bestaande clubgebouw verlengde met de aanbouw van een bestuurskamer met keuken en toiletten.

In 1977 werd de v.v. Meeuwenplaat een volwassen club, want toen behaalden we het kampioenschap van de 1E klasse van de Rotterdamse voetbalbond met promotie naar de 4E klasse van de KNVB, de grote bond. Als toetje was er een halve competitie tussen 3 kampioenen van de RVB. Om de gouden plak, winnaar: v.v. Meeuwenplaat.

In die jaren ontstonden er behalve voetbal steeds meer andere activiteiten: de club van honderd werd opgericht en organiseerde extra feestavonden, bingoavonden en kaartavonden, maar ook boutdagen met het rad van avontuur. Om alles organisatorisch onder controle te houden, waren steeds meer vrijwilligers nodig en in die jaren ontstonden de eerste problemen met gebrek aan kader.

We noemen een aantal zaken, die als een rode draad door de geschiedenis van onze club lopen. Ongeveer 25 jaar is de start van een nieuw seizoen het bekende Tjassing toernooi geweest, ter herinnering aan vader en zoon Tjassing. Vele jaren een sterk bezet jeugdtoernooi, waar sterke teams aan meededen. Het toernooi werd 4 maal gewonnen door  p.s.v. , toen met trainer …………… in 1990 zijn we gestart met g-voetbal, dit hebben we 15 jaar met 2 teams in de competitie volgehouden. In die jaren zijn we ook gestart met een jaarlijks Pameijertoernooi, een toernooi met 24 teams, waarvan de opbrengst naar de Pameijerstichting ging. In 2003 zijn we er mee gestopt, maar het heeft de vereniging zoveel bekendheid gegeven, dat de deelgemeente het bestuur van de vv Meeuwenplaat in 1992 uitriep tot hoogvlieter van het jaar.

De laatste jaren van de vv Meeuwenplaat zijn heel roerige jaren geweest met hoogte- en dieptepunten. Het eerste elftal zakte naar de 5E klasse en we hadden amper genoeg spelers om een representatief team op de been te brengen. We promoveerden, maar een jaar later degradeerden we weer, om vervolgens via nacompetitie weer te promoveren. Ook bestuurlijk is het deze eeuw nog niet rustig geweest, sinds 2001 zijn we inmiddels 6 keer van voorzitter gewisseld. In 2007 hebben we de hele jeugdafdeling opgedoekt en zijn we opnieuw gestart met spelers, die naast het voetballen, ook bereid waren hun andere verplichtingen te voldoen. Inmiddels een aantal jaren verder, zit de jeugd weer in de groei, vooral bij de adspiranten, zelfs met twee meidenteams.

Het hoogtepunt van de laatste jaren is de overgang van ons oude complex naar ons nieuwe complex geweest, in augustus 2006. Een prachtig complex met o.a. een kunstgrasveld, grote parkeerplaats, prima verlichting en een schitterend clubgebouw met buitenterras. De opening was een grote happening, die we niet snel zullen vergeten.

De voetbalvereniging vvMeeuwenplaat bestaat meer dan 50 jaar,  het aantal leden groeit weer, het eerste elftal werd afgelopen seizoen voor het eerst kampioen in de derde klasse, dus ziet de toekomst er zonnig uit. Wat echter heel belangrijk is en blijft, dat de club alleen gezond kan blijven met voldoende trouwe vrijwilligers, dat was vanaf de oprichting al en dat zal altijd zo blijven. Zonder deze mensen kan de club niet functioneren.

Oprichter M Schot

Rinus Schot

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!